EXPERT VIEW

Josie Surmont, trainster regioclub Lauwe

 

Een nieuw seizoen vergt heel wat energie en extra voorbereidingen. Wil je optimaal op je eerste training verschijnen? Lees dan zeker de tips van onze experte Josie Surmont!

Vakantie gedaan, wat nu?

 

De heropstart van de trainingen kan behoorlijk lastig zijn. Je moet je lichaam opnieuw fit krijgen en dat wil meestal zeggen: zweten en afzien! Maar ook dat is leuk! Bouw bij de start rustig op, zodat je je lichaam de tijd geeft om te wennen aan de belasting. Te snel een te hoge belasting opleggen, kan leiden tot een blessure. Daarnaast is het raadzaam om tijdens je vakantie fysiek actief te blijven. Zo blijft je conditie op peil en moet je niet van nul beginnen bij de heropstart van de trainingen.

 

NEXT: KRACHTTRAINING

Hoe belangrijk is krachttraining?

 

Conditie- en krachttraining is héél belangrijk. Het vormt de basis voor je verdere seizoen. Een sterk en fit lichaam zorgt ervoor dat je ‘gemakkelijker’ nieuwe elementen leert. Als je een blessure zou krijgen, zal die meestal ook sneller herstellen als je een goede conditie hebt. Hoeveel kracht je als sporter verliest, hangt af van persoon tot persoon. Gemiddeld mag je rekenen dat voor elke week vakantie je twee weken nodig hebt om opnieuw op hetzelfde niveau te komen. Voor drie weken zonder turnen, wil dat dus zeggen dat je op ongeveer zes weken moet rekenen om weer helemaal je ‘oude’ topniveau te halen (fysiek en technisch).

NEXT: BLESSUREGEVOELIG

Blessuregevoelig

 

Het allerbelangrijkste is dat je je lichaam eerst opnieuw fysiek klaarstoomt om al de turnelementen goed te kunnen uitvoeren. Wanneer je fysieke conditie tiptop is, kun je zonder probleem voluit turnen. Begin je het turnseizoen met dezelfde intensiteit als vóór de vakantie, zonder correct op te bouwen, dan is de kans veel groter dat je een blessure oploopt.

NEXT: WEES JE GROEP EEN STAPJE VOOR

Wees je groep een stapje voor

 

Het is aangewezen om in de vakantie andere sporten te ontdekken, om zo fysiek actief te blijven. Zo kun je beachvolleybal spelen, fietsen, klimmen, surfen, zwemmen … Er zijn zoveel leuke sporten! Ideaal om je lichaam te laten te herstellen van de turnbelasting en toch fit te blijven. Als het een erg lange vakantie is, zoals deze zomervakantie, kun je een kort individueel programma vragen aan je trainer. Voor de minder lenige gymnasten, wat extra lenigheidsoefeningen, voor de minder krachtige gymnasten, wat meer krachtoefeningen bijvoorbeeld!

 

NEXT: HAPPY BODY, HAPPY GYMNAST

Happy body, happy gymnast

 

Dat gezonde kost helpt, is al langer geen geheim meer. Gevarieerde voeding, veel groenten en fruit eten, voldoende water drinken is een must voor elke sporter. Voor een goed herstel kun je na je training ook wat eiwitten toevoegen, door bijvoorbeeld een flesje Actimel te drinken. Dat is nog lekker ook 😉 Houd ook in het oog dat je uitgerust je trainingen kunt starten. Dat wil zeggen … op tijd naar bed wanneer de trainingen herbeginnen! En misschien best al enkele dagen vóór de trainingen starten. Een uitgerust lichaam kan namelijk veel beter turnen!

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

E-card

Uw naam

Uw e-mail adres

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

1